Naujienos

Tarptautiniai projektai ir bendrųjų gebėjimų ugdymas

2008-03-20

Visuomenė iš XXI amžiaus mokyklos reikalauja vis daugiau ir daugiau gilintis į mokinio bendrųjų gebėjimų ir multikultūrinės kompetencijos ugdymą. Šiandieninis moksleivis turi būti pasirengęs mokytis visą likusį gyvenimą, greitai reaguoti į visuomenės pokyčius, būti iniciatyvus ir lankstus. Žinios nebėra esminis žmogaus brandumo įrodymas, nes jos labai greitai sensta. O štai surasti tai, ko reikia, informacijos okeanuose reikalingi naujo tipo gebėjimai.

Mokytojas, jausdamas visuomenės poreikį, turi keisti mokymo metodiką, orientuotis į ugdymą tų mokinio kompetencijų, kurių jam reikės ne tik profesinio rengimo mokykloje, bet ir profesinėje veikloje. Tai kelia mokytojams nemažą įtampą. Apie tai kalbama ir Europos bendrijų komisijos 2007m. lapkričio mėn. komunikate „Mokymasis visą gyvenimą –žinioms, kūrybiškumui ir naujovėms skatinti“: „ Bendrųjų dalykų ir profesijos mokytojams sunkumų kelia (…. ) naujų gebėjimų paklausa, būtinybė skirti dėmesio kiekvieno mokinio asmeniniams mokymosi poreikiams.“ Europos Komisija sudarė sąlygas paįvairinti mokymosi procesą, ugdyti multikultūrinę kompetenciją ir bendruosius gebėjimus įsteigtose Mokymosi visą gyvenimą – LLL- programose.

Programos įsteigtos, siekiant realizuoti Mokymosi visą gyvenimą memorandumo (2001) idėjas. Vienas iš memorandumo strateginių tikslų skelbia: „patobulinti būdus, kuriais suprantamas ir vertinamas dalyvavimas mokymesi ir rezultatai, ypač neformaliojo ir informaliojo mokymosi“. Dalyvavimas tarptautinių programų veikloje yra neformalus mokymaisis, bet itin veiksmingas, nes jo įtaka bendrųjų gebėjimų ugdymui/si yra labai didelė.

 

Norėčiau pakalbėti apie eTwining ir Comenius programų teikiamas galimybes, remdamasi konkrečiais pavyzdžiais.

Šėtos vidurinė mokykla 2005-2007 metais vykdė projektą “Atvira Europa- atvira mokykla”, gavusi finansavimą iš Socrates programos Comenius fondo. Buvo pasikeista tarptautiniais vizitais į Vokietijos Neufarmo gimnaziją netoli Miuncheno, Italijos Pizos ir Rovigo mokyklas. Italai ir vokiečiai viešėjo Lietuvoje. Išvykose dalyvavo ir mokyklos mokiniai. Bendradarbiavimo metu grupė pedagogų ne tik susipažino su Europos Sąjungos senbuvių gyvenimu, bet ir turėjo progos palyginti švietimo sistemas, mokyklų darbo organizavimą, susidraugauti su mokytojais. Mokiniams buvo ypatinga nauda, nes jie stebėjo bendraamžių gyvenimą iš arti, gyveno šeimose ir turėjo bendrauti anglų kalba. Dalyvavimas projekte parodė, jog dauguma mokyklos mokytojų susikalba su užsieniečiais, nes mokykloje 2 metus buvo organizuojami anglų kalbos kursai pagal įvairius projektus, jog turime ką parodyti ir ką papasakoti . Užmegzti tolesnę eTwinning partnerystę su šių mokyklų kolegomis mums kol kas nepavyko, bet toliau mokyklos bendrauja laiškais. Galbūt užsimezgęs ryšys kada nors taps ir eTwinning  projekto pradžia, nes Comenius ir eTwinning programos yra sudėtinės to paties LLL proceso dalys,. Be to, siekiant įgyvendinti šių programų projektus, būtina turėti partnerius užsienio šalyse. Geriausia, kai yra užsimezgę artimesni ryšiai, nes tik taip išsaugomas pasitikėjimas vienas kitu, taip reikalingas vykdant bendrą veiklą. Comenius projekto rezultatų įtaka mokyklos gyvenimui yra akivaizdi: tai ir pasitikėjimas savo galimybėmis ir sumanumu, pasididžiavimas gimtuoju kraštu, pokyčiai mokyklos veiklos organizavime, padaryti švietimo sistemų palyginimai, remiantis kolegų iš užsienio patirtimi, ir geri draugystės su kolegomis iš ES šalių ryšiai, kurie leidžia tikėtis naujų projektų, taip pat ir eTwinning.

Mokykloje trejetą metų vyko puikus bendradarbiavimas eTwinning projektuose su Čekijos Decino gimnazijos mokytojais. Įgyvendinti projektai apie savo klasę, miestelį, gimtąjį kraštą, televizijos programas. Buvę šeštokai, dabar jau devintokai, su meile prisimena juos jungusį ryšį su čekais. Deja, čekų mokytojai išėjus į pensiją, draugystė nutrūko. Šiai draugystei vadovavo anglų kalbos mokytojos, todėl ir projektai buvo tokie, kurie skatina kalbinių įgūdžių lavinimą.

Pavasarį pasibaigė kitas projektas su Italijos licėjumi “A. Nobel“ iš Tore del Greco. Mūsų mokiniai rinko informaciją apie Nevėžio žemupį, o italai apie Vezuvijų ir Pompėją. Mokyklos apsikeitė surinkta medžiaga. Projekto rezultatai daugiau negu akivaizdūs: mūsų vaikai įgijo geografijos žinių apie savo kraštą, išmoko fotografuoti, sukelti nuotraukas į kompiuterį, padaryti kitus su informacinėmis technologijomis susijusius darbelius. Gavę iš savo draugų diską su Vezuvijaus, Pompėjos vaizdais, nacionalinių ypatybių aprašymu jie turėjo galimybę mokytis Italijos geografijos ir istorijos. Abiejų mokyklų pagamintos priemonės tapo mokyklos turtu- metodine mokomąja medžiaga, kurią galima naudoti ir kitų klasių pamokose, klasių valandėlėse ir pan. Tokiu būdu gauta abipusė nauda, neminint to, kad vaikai susirašinėjo, tarėsi, galvojo, kaip geriau padaryti savo darbą. Šiam projektui vadovavo geografijos ir biologijos mokytojos. Mokytojos turėjo pasikliauti savo anglų kalbos mokėjimu, o kai kada kreiptis pagalbos ir į kolegę anglistę. Taigi ir mokytojų darbas turėjo ne tik pagrindinę informacijos kaupimo naudą, bet ir plėtojo jų bedrakultūrinę kompetenciją.

Apžvelgus tarptautinio bendradarbiavimo projektus, darytinos tokios išvados apie tarptautinio bendradarbiavimo teikiamą naudą:

  1. Mokykla tampa žinoma ne tik Lietuvoje.
  2. Mokytojai turi galimybę keistis idėjomis, tobulinti užsienio kalbos įgūdžius, atsiranda akivaizdi būtinybė tarpdalykinei integracijai, ne teoriniam, o praktiniam mokytojų bendradarbiavimui.
  3. Mokyklos kabinetai praturtėja projekto metu pagamintomis mokomosiomis- vaizdinėmis priemonėmis.
  4. Mokiniai išmoksta naudoti kompiuterį rimtiems užsiėmimams, daryti rimtus darbus, kaupti ir apdoroti informaciją, bendrauti ir bendradarbiauti. Rinkdami informaciją iš įvairių šaltinių, jaučia pasididžiavimą savo kraštu, norėdami geriau pristatyti savo kraštą, tampa jo patriotais. Ugdomi bendrieji gebėjimai, kurie yra būtini, siekiant įgyvendinti Mokymosi visą gyvenimą memorandumo idėjas.

Taigi darome svarbiausią išvadą: organizuodami tarptautinę projektinę veiklą, prisidedame prie Mokymosi visą gyvenimą memorandumo idėjų diegimo savo mažoje kaimo mokykloje, suteikiame kaimo vaikams galimybę pamatyti Europą tiek virtualioje aplinkoje, tiek ir betarpiškai.

Antanida Likšienė,
Šėtos vidurinės mokyklos direktorė,
eTwinning programos konsultantė

Naujienų kategorijos

Žymos