Naujienos

Įvairaus amžiaus asmenų raštingumo gerinimas

2017-04-14

Skaitymo ir rašymo įgūdžius įvairiais būdais galima lavinti skirtingoms amžiaus grupėms priklausantiems asmenims. Toliau peržvelgsime kelis neseniai įgyvendintus projektus, kurių rezultatai vertintini teigiamai.

Skaitymas ir rašymas tai kur kas daugiau negu tiesiog formuluoti žodžius – šie įgūdžiai apima būtinybę žinoti žodyną ir sąvokas, gebėjimus apdoroti informaciją bei kritiškai nagrinėti kelis šaltinius. Vienas iš ES švietimo ir mokymo tikslų 2020 m. yra pasiekti, kad iki 2020 m. pagrindinius gebėjimus (įskaitant skaitymą) prastai įgyjančių 15 metų jaunuolių procentinė dalis būtų mažesnė nei 15 %. Šiuo metu prasti skaitymo gebėjimai būdingi 19,7 % jaunuolių (PISA 2015), nors prieš trejus metus šis rodiklis buvo 17,8 % (PISA 2012). Tai reiškia, kad norint, jog iki 2020 m. jis būtų mažesnis negu 15 %, reikia rimtai padirbėti. Be abejo, gerinant raštingumą svarbus vaidmuo tenka mokykloms, tačiau už tai atsakingos ne tik jos, nes raštingumo įgūdžiai susiję su daugybe mūsų darbo ir asmeninio gyvenimo aspektų. Taigi sprendžiant minėtas problemas reikšmingi vaidmenys teks įvairiems subjektams.

Trys toliau apibūdintos iniciatyvos atskleidžia, kaip galima gerinti skirtingoms amžiaus grupėms priklausančių asmenų raštingumo įgūdžius. Šios iniciatyvos – vieni iš gerosios praktikos pavyzdžių, kuriuos peržiūrėjo ir parinko Europos raštingumo politikos tinklas (ELINET).

„Buchstart“ (Burgenlandas, Austrija) – augti su knygomis

Aš visada įsivaizdavau, kad rojus bus panašus į biblioteką, – ši Argentinos rašytojo ir poeto Chorchė Luiso Borcheso (Jorge Luis Borges) mintis ir įkvėpė Austrijos projektą „Buchstart“. Projekto tikslas – sudominti bibliotekomis kuo mažesnius vaikus, netgi ikimokyklinukus. Kuo jaunesni vaikai pradės skaityti knygas ir kitą literatūrą, tuo lengviau jie vėlesniame gyvenime išmoks skaityti ir rašyti.

Minėtas projektas susijęs su visa šeima. Biblioteka pristatoma kaip susitikimų vieta, kurioje bet kokio amžiaus vaikai gali atrasti knygų pasaulį ir suprasti skaitymo vertę. Vaikams knygos tampa tiltu, jungiančiu juos su kitomis kultūromis ir tautomis.

2014 m. Burgenlando federalinės žemės institucijos kiekvienam naujagimiui įteikė po pirmąją knygą (kartoninę paveikslėlių knygelę), o jų šeimų nariams – patarimus, kaip 0–3 metų amžiaus vaikus supažindinti su skaitymu. Projektas šiuo metu vykdomas, jį finansuoja federalinė Austrijos vyriausybė.

„LitCam“ (Vokietija) – „Išmok skaityti žaisdamas futbolą!“ 

Projektas „Futbolas sutinka kultūrą“ buvo inicijuotas 2007 m. Vokietijoje, Frankfurte, vykdant tarptautinę raštingumo kampaniją „LitCam“. Šiuo projektu siekiama mažinti mokyklos nebaigusių asmenų skaičių ir užtikrinti, kad jauni žmonės įgytų pakankamą išsilavinimą ir ateityje galėtų įsidarbinti.

Projektas daugiausia skirtas vaikams iš socialiai nepalankioje padėtyje esančių šeimų arba vaikams, kurių gimtoji kalba nėra vokiečių. Siekiant projekto tikslų, futbolas pasitelkiamas kaip priemonė vaikų socialiniams įgūdžiams gerinti bei kaip būdas skatinti vaikus siekti geresnių rezultatų mokykloje.

Programoje dalyvaujantys mokiniai ištisus metus du kartus po savaitę susitinka po pamokų ir drauge lavina raštingumo ir futbolo įgūdžius. Jie mokosi žaisti futbolą, padedami žinomo futbolo klubo, o futbolo treniruotės įkvepia mokytis kitus dalykus. Papildomai mokydamiesi jie rašo ir skaito pasakojimus apie futbolą, taip pat naudoja futbolo pavyzdžius uždaviniams spręsti.

Vykdant šį projektą buvo žengtas dar vienas žingsnis – mokiniams buvo suteikta galimybė kartą per mėnesį dalyvauti kultūros renginiuose, lankytis muziejuose, bibliotekose, repo poezijos seminaruose ir pan. Projektas jau pasitarnavo daugiau negu 1000 mokinių iš socialiai nepalankios aplinkos – tai lėmė projekto patrauklumą ir jo plėtrą į 17 mokyklų, veikiančių 10 Vokietijos miestų.

„Skatinimas skaityti“ (Švedija) – mokymas mokytojams, kaip gerinti mokinių raštingumo įgūdžius

Nors pagal PISA prastų skaitymo pasiekimų rodiklis ES apskritai didėja, Švedija nuo 2012 m. iki 2015 m. sugebėjo jį sumažinti 4,3 procentinių punktų. Tokį rezultatą iš dalies padėjo pasiekti programa “ „Skatinimas skaityti“ (Läslyftet).

Programa „Läslyftet“ buvo pradėta įgyvendinti 2014 m. Jos tikslas buvo gerinti mokinių skaitymo supratimo ir rašymo įgūdžius stiprinant ir gerinant mokymo kokybę. Projektu skatinamas nuolatinis mokytojų profesinis tobulėjimas, siekiama gerinti jų raštingumo gebėjimus bei duodami veiksmingo mokymo pavyzdžiai, padedantys didinti mokytojų pasitikėjimą savo jėgomis. Projektą sudaro trys įgyvendinimo lygiai: pagalbininkų mokymas, bendras mokytojų mokymas ir mokinių mokymas tapti geresniais skaitytojais.

Projekto dalyviai dalijasi medžiaga internetinėje platformoje. Iki šiol projekte jau dalyvavo daugiau negu 700 mokyklų, o gauti atsiliepimai apskritai buvo labai teigiami.

Projektą finansuoja Švedijos nacionalinė švietimo agentūra „Skolverket“. Jis bus vykdomas iki 2018 m.

Papildoma informacija:

 

Šaltinis – School Education Gateway

Naujienų kategorijos

Žymos